Miasto Gliwice - Wysoki kontrast - Przyszłość jest tu

-A +A

Klejnoty i uczucia

pierścień

Pierścień, ok. 1600; szkoła niemiecka lub flamandzka (podobne przykłady odnotowuje się też w sztuce włoskiej końca XVI wieku) ; złoto 900-920, rubin naturalny, emalia żłobkowa, odlew, szlif. Pierścienie tego typu pojawiają się już w 2. połowie XVI wieku, w ikonografii portretowej. Znany przykład z kolekcji Rotschilda prezentuje pierścionek zaręczynowy w podobnym typie, łączący w sobie symbolikę wanitatywną i serdeczną (miłosną). Gliwicki pierścień wpisuje się w symbolikę „loves rings” v gimmel rings, dzięki użyciu rubinu – tu czerwonego kamienia szlifowanego tablicowo (szlif tego typu to kolejny wyznacznik datacji, obok formy kaszty i bizy) (fot. archiwum Muzeum w Glwiicach)

Sekretnik z diamentowym monogramem, bransoleta ze szmaragdem,  ametystowa brosza – 17 lutego  odbędzie się otwarcie wystawy, na której po raz pierwszy zaprezentowana zostanie biżuteria dawna ze zbiorów Muzeum w Gliwicach.

Brosza wisior z gołębiem, 2. poł. XIX w; Europa Środkowa; złoto, rauty diamentowe; repus, sztanca odlew, cyzelunek, cięcie, grawerunek. Charakterystyczna dla biżuterii XIX wieku była wielofunkcyjność, stąd obiekt opatrzony i szpilą i zawieszką. Znamienny jest symbol – gołębia, jako signum miłości i wierności oraz łagodności. To ideał charakterologiczny XIX-wiecznej niewiasty... Pomimo późnej datacji utrzymany w stylistyce biedermeieru (fot. archiwum Muzeum w Gliwicach)

Zobaczyć będzie można kosztowności,  których twórcy inspirowali się grecko-rzymską starożytnością, sięgając do motywów z antycznej mitologii, nie zabraknie biżuterii z kości słoniowej, kompletów złożonych z kolczyków i broszy bądź kolii czy naszyjnika,  a także biżuterii sentymentalnej.  Pełniła ona – obok funkcji ozdoby - rolę nośnika ważnych i osobistych treści. Za jej pośrednictwem wyrażano miłość, przyjaźń czy żal po stracie ukochanej osoby. W przypadku biżuterii sentymentalnej w oprawach z drogocennych kruszców i szlachetnych kamieni często umieszczano plecionki z włosów bliskich, nadając klejnotom charakter prywatnych relikwiarzy. Na przykład oczko pierścionka z wzorem uplecionym z włosów zatopionych w masie szklanej w otoczeniu pereł i złota. Ekspozycja dostępna będzie dla publiczności do 4 czerwca 2017 roku. Jej kuratorem jest  dr Dagmara Wójcik z Działu Sztuki i Rzemiosła Artystycznego.

Brosza w kształcie trójliścia, ok. 1860 r; Austria?; złoto, emalia żłobkowa, metal; sztanca, lutowanie, emaliowanie, grawerunek. Floralny motyw winorośli wpisano tu w motyw le trèfle – koniczynki – symbol szczęścia, pomyślności, dobrej wróżby. Pomimo późnej datacji utrzymany w stylistyce biedermeieru (fot. archiwum Muzeum w Gliwicach)

Wernisaż rozpocznie się o godz. 17.00 w Willi Caro (ul. Dolnych Wałów 8a). Otwarciu towarzyszyć będzie koncert muzyki harfowej w wykonaniu Agnieszki Kaczmarek-Bialic. W rolę „duchów epoki” wcielą się członkowie Stowarzyszenia Rekonstrukcji Historycznej i Kostiumingu „Krynolina”.

(Muzeum w Gliwicach)

Polecamy galerie



Związek Subregionu Centralnego

Śląski Związek Gmin i Powiatów

Metropolia Silesia

Śląska Organizacja Turystyczna Sekap



Miejski Serwis Internetowy Gliwice ISSN 1734-5480
Wydawca: Urząd Miejski w Gliwicach, 44-100 Gliwice, Ul. Zwycięstwa 21, centrala tel. 32-231-30-41, faks: 32-231-27-25, www.gliwice.eu

Redaktor naczelny: Nina Drzewiecka, tel.: 32-239-11-38, e-mail: drzewiecka_n@um.gliwice.pl;

Informacje prasowe: Adam Sosnowski, Monika Foltyn, Magdalena Mickielewicz, Patryk Młynek, Katarzyna Kozub-Kulik tel. 32-238-54-80,  e-mail: redaktor@um.gliwice.pl

Ogłoszenia: Agata Grabowska, tel. 32-231-30-44, e-mail: ogloszenia@um.gliwice.pl

Administrator serwisu: Anna Proksa ,tel.: 32-239-12-85, e-mail: proksa_a@um.gliwice.pl

ZASADY PONOWNEGO WYKORZYSTANIA INFORMACJI

PinterestTab Odwiedź na Pintereście profil użytkownika Miasto Gliwice.
FacebookTab
TwitterTab Tweety na temat @Miasto_Gliwice

InstagramTab